De Deense speelgoedgroep Lego is bezig aan een virtuele wereld in bouwblokjes. Lego wil waarden als creativiteit en probleemoplossend denken overbrengen naar de digitale generatie, zo klinkt het groots. Maar er zit ook een fijn businessmodelletje in: digitale creaties kunnen door de consument op maat in fysieke vorm worden besteld.
'Kinderen brengen meer en meer tijd door op het internet, en we moeten hen volgen met ons merk', zei Lisbeth Valther Pallesen, die de bouw van Lego Universe overziet.
Lego zit anders al enige tijd in de digitale wereld: halfweg de jaren negentig begon het bedrijf een aantal videogames te lanceren (zoals Lego Racers en Lego Soccer Mania), waarin spelers meteen de bekende bouwblokjes en de iconische gele figuurtjes herkenden.
Die games werden ironisch genoeg pas een hit toen Lego door financiële problemen de gameafdeling van zich afwierp, en licenties op zijn producten verkocht aan gameproducenten. De eerste, nogal onverwachte Legohit was daardoor Lego Star Wars, een videogame die gebaseerd was op de legodozen die het bedrijf onder licentie van Star Wars-eigenaar Lucasfilm maakte. Het spel sleet, sinds zijn lancering in 2005, al zo'n vijf miljoen exemplaren, en opvolgers Lego Star Wars II en Lego Star Wars: The Complete Saga brachten de teller over de vijftien miljoen exemplaren. In de videogamesector heet dat een monsterhit.
Nu aast het bedrijf op de miljoenen spelers die zich onledig houden met 'Massive Multiplayer Online'-games (MMO): de tien miljoen spelers van Activision Blizzards fantasiespel World of Warcraft, of de 86 miljoen jongeren die wereldwijd in de onlinewereld Habbo Hotel rondlopen.
Doodeenvoudige meerwaarde
Lego gaat in essentie uit van een doodeenvoudige meerwaarde. Lego Universe, zoals de onlinewereld moet heten, zal ergens in 2009 worden gelanceerd als een MMO die specifiek op kinderen is gericht. De kerndoelgroep is dezelfde als die van de fysieke lego's: acht- tot twaalfjarige kinderen. Het bedrijf is momenteel aan het werken met focusgroepen van ouders om de wereld zo kindvriendelijk mogelijk te maken.
De wereld is zo ingedeeld dat hij alle duizenden legosetjes die doorheen de jaren door het bedrijf werden verkocht, zal omvatten, plus de mogelijkheid om zelf dingen te bouwen. Lego Universe combineert daardoor de twee modellen die momenteel de toon aangeven voor virtuele werelden in één product: een creatieve of zelfs bouwkundige uitlaatklep à la Second Life en een rijke fantasiewereld met door de auteurs bedachte verhalen als World of Warcraft.
Ook het virtuele lego-universum bevat afgewerkte plots die allemaal gelieerd zijn aan de fysieke creaties die het bedrijf in het rek van de speelgoedwinkel levert (zoals ridders tegen draken), en waarin de bezoeker zijn zelfgebouwde legofiguurtje kan laten figureren.
Maak uw eigen legodoos
Het inkomstenmodel van Lego Universe zal vooral worden gevoed dankzij een ander element: de speler kan namelijk de huizen, voertuigen en andere creaties die hij bouwt in de virtuele wereld uploaden naar het computersysteem van Lego, dat vervolgens automatisch alle gebruikte blokjes en andere onderdelen analyseert en oplijst en ze daarna in een op maat gemaakte speelgoeddoos naar de consument stuurt.
Voor die opmerkelijke synergie tussen de fysieke en virtuele legowereld is het bedrijf momenteel een volledig nieuwe logistieke organisatie aan het uitbouwen, zei Mark Hansen, directeur bedrijfsuitbreiding bij Lego, onlangs tijdens de Game Developers Conference in San Francisco. Die grabbelt, los van de legofabrieken die door het bedrijf zelf ontworpen legosetjes produceren, alle fysieke blokjes bij elkaar die de Lego Universe-bezoeker op zijn computerscherm heeft gebruikt.
Bron : De Morgen - Ronald Meeus
Meer info voor grootouders : Grootouders Site
Geen opmerkingen:
Een reactie posten